Scenariusz słowno - muzycznego spektaklu w wykonaniu dzieci 6 letnich połączonego z konkursem.
Cele etapowe:
-
Wyzwalanie energii w ramach twórczości slownej i ekspresji ruchowej.
-
Pogłębianie przezyć i zachowań własnych oraz innych ludzi.
-
Osłuchanie z muzyką powazną.
-
Poznanie znaczenia Muzeum Figur Woskowych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
posiada wiadomości na temat Muzeum Figur Woskowych w Amsterdamie, umie wyrazić ruchem muzykę, potrafi naśladować gestem postać, analizuje uzyskane informacje i buduje uogólnienia prowadzące do rozwiązania zagadki, wykazuje się znajomościa poznanych wczesniej bajek, współpracuje w grupie z innymi dziećmi przyjmując na siebie rózne role, prawidłowo odczytuje symbole - rekwizyty pochodzące z baśni.
Metody aktywizujące:
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,metoda opowieści ruchowej J.C. Thulin, pantomima.
Formy pracy:
Indywidualna i zespołowa
Środki wspomagające działanie:
- Charakterystyczne elementy strojów postaci z bajek: Pinokio (nos, czapka), Czerwony Kapturek (koszyczek, kapturek), Królowa Śniegu ( peleryna ze sniegowymi gwiazdkami, sopel lodu), Kopciuszek (pantofelek,miska z grochem), Jaś i Małgosia (pierniki),Baba Jaga (miotła, kot), Calineczka (kwiat), Dziewczynka z zapałkami ( zapałki,chusta), Kot w butach (kapelusz, buty). 10 dzieci ubranych i umalowanych na biało, podesty,parawan, zestaw ilustracji przedstawiających postacie z bajek,dziecko przebrane za wrózkę.
Muzyka
1. Tritsch - Trasch - Polka - J. Strauss II,
2. Nad Pięknym Modrym Dunajem - J. Strauss II,
3. Allegro Ben Ritmato E Desico - Gershwin,
4. Walc Des - Dur Minutowy -Chopin,
5. Mała Nocna Muzyka G - Dur, Allegro - Mozart,
6. Pizzicato -Polka - J. Strauss II,
7. Sinfonia C - Dur, Allegro Molto - Vivaldi.
8. Symfonia nr 6 F - Dur Pastoralna op. 68, Alegretto - Beethoven,
9. Marsz Perski - J. Strauss II,
10. Marsz Trumfalny - Verdi.
Przebieg:
1. Opowiadanie o Muzeum Figur Woskowych w Amsterdamie.
2. Omówienie zasad konkursu.
3. Przedstawienie Woskowych Figur Bajkowych.
4. Odgadywanie przez uczestników konkursu z jakiej bajki jest dana figura (wybieranie kartonika z daną postacią)
5. Taniec wrózki.
6. Ozywianie poszczególnych figur przez wrózkę
- Czary - mary bajki,
bajki - zgadywajki.
Pokaz wszystkim dzieciom,
z której jesteś bajki!
np. Baba Jaga ubrana i umalowana na biało stoi nieruchomo w pozycji nasladującej lot na miotle. Ozywiona przez wrózkę wchodzi za parawan i wychodzi zza niego z dodanymi elementami (miotłą i kotem). Wykonuje taniec do melodii Tritsch - Trasch - Polka J. Straussa II. Podobnie robią wszystkie postacie.
7. Wręczenie nagród dzieciom, które prawidłowo odpowiedziały na pytanie.
8. W przerwach między występami figur wspólne zabawy z wrózką.
9.Na zakończenie wspólny taniec "aktorów z publicznością" w rytmie Marsza Trumfalnego Veriego.
Maria Wasilewska